Varje båt behöver en loggbok. Jag för den i form av denna blog. Loggboken är i första hand för min egen skull men jag planerar inte att föra in några konfidentiella uppgifter och använder därför detta verktyg.

Båten är en Dominant Race, nr 15 från 1981, längd 7,64 m, bredd 2,5 m, djup 1,3m, deplacement 1,25 ton, lys 1,14. Båten heter Aryn.

Längst ner i inläggen ges en tabellrad med följande uppgifter:
datum, veckodag, från, till, tripp, ackumulerad distans, färdtid, ackumulerad färdtid, motortid, ackumulerad motortid, medelfart, maxfart, vindriktning, vindstyrka, temperatur, väder, segelsättning, besättning

tisdag 3 augusti 2010

Började med att testa motorn vilken startade lätt. Seglade söderut på kryss i Hakefjorden. Är inte van vid att storseglet skymmer sikten för rorsman vilket ledde till att jag inte såg en båt förrän i sista sekunden. Då man sitter i lovart vid kraftig krängning krävs att man duckar djupt för att hålla utkik åt lä. Väst om Kärrsön togs ett rev in i lä av Tjörn. I gattet mellan St Dyrön och Tjörn var vinden påtagligt byig kring de höga bergen. Var tvungen att lufta storen rejält för att hålla krängningen rimlig. Utanför Åstol i kraftig kränging och motsjö föll åter hyllorna i akterfacken ner. Detta måste lösas, två tvärgående reglar som säkrar skivorna borde fungera. Seglade via Eggskär mot Kyrkesund. Vid Eggskär var vinden mot och ett par snabba slag krävdes. Det är påtagligt att kölfunktionen bygger på fart genom vattnet. I slagen i motsjö när båten tappar fart driver den snabbt i sidled. Levande kraften är liten i denna lätta båt och det är nödvändigt med god fart vid slagen. Utanför Hjärterö med halvvind kom båten upp och surfade, 10.6 knop som mest. I Kyrkesund togs revet ut. Fortsatte genom Stigfjorden. Vid de höga bergen vid Tjörnbron togs seglen ner och sista biten avverkades för motor.

2010-08-03 tisdag Solhälla Solhälla 36.75 72.09 7:32:00 16:58:00 0:15:00 1:00:00 4.9 10.6 SV-V 5-10 22 vx molnighet S+F A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar