Varje båt behöver en loggbok. Jag för den i form av denna blog. Loggboken är i första hand för min egen skull men jag planerar inte att föra in några konfidentiella uppgifter och använder därför detta verktyg.

Båten är en Dominant Race, nr 15 från 1981, längd 7,64 m, bredd 2,5 m, djup 1,3m, deplacement 1,25 ton, lys 1,14. Båten heter Aryn.

Längst ner i inläggen ges en tabellrad med följande uppgifter:
datum, veckodag, från, till, tripp, ackumulerad distans, färdtid, ackumulerad färdtid, motortid, ackumulerad motortid, medelfart, maxfart, vindriktning, vindstyrka, temperatur, väder, segelsättning, besättning

fredag 30 juli 2010

Monterade slangklädda förtöjningstampen på bojens undersida. Dock var ståltråden jag hade med ut för grov för att säkra schackeln, detta måste göras.

Första ensamseglingen genomförs i sydvästlig kuling. Tog 2 rev i storen innan den sattes. Använde en fenderlina som revlina. Storen hissades vid bojen. Med tanke på vindstyrkan fördes först enbart storen på kryss söderut. Efter ett tag i lä av Tjörnsidan hissades även focken. Båten upplevs som mycket livlig och ger snabb respons. Även i denna starka vind kunde den styras mellan tummen och pekfingret. Båten har en torr gång mot sjön. Rorsman får inget skvätt på sig. Efter vändning på slör norrut kom båten upp på surf. GPS registrerade hela 18,1 knop som högsta fart under färden. Fortsatte sedan bort till Almösund och vände där åter. På tillbakavägen i lä av Saltholmarna bärgades storen i tron att det skulle vara lättare att fånga bojen med bara ett segel. Detta visade sig dock vara omöjligt. Båten går i princip inte att segla på bara fock i denna starka vind annat än på undanvind. Fören faller av och effekten av en upplovning blir att båten driver i sidled. Ett femtontal försök att fånga bojen med focken gjordes innan försöket bedömdes som lönlöst. Tog ner focken och skulle starta motorn men den startade inte. Ankrade utanför Key-Åberg för att få tid att få igång motorn men lyckades inte. Hissade focken igen för att segla tillbaka in till lä av Saltholmarna. Tog där ner focken och satte åter storen. Hade en mycket seg kryss tillbaka även med denna segelsättning. Båten kräver uppenbarligen båda seglen på kryss för balans. Även med denna segelsättning var det med stor svårighet bojen fångades. Krävdes ca 10 försök.

Inredningen i akterfacken klarade inte dagens kraftiga krängning. Hyllorna brakade ihop och allt ligger nu väl blandat i botten av båten under sittbrunnen. I samband med upp- och nertagningarna av seglen fastnade något i winchhandtaget och sänkte det. Det var iofs bara en tidsfråga då det saknade spärr. En förtöjningstamp förlorades också i samband med ankringsmanövern. Motorfästet behöver någon säkring för att stanna i övre läget. För styrbords halsar i kraftig krängning och hög fart drar bogvågen ner motorn i gångläge.

Tillbaka på Solhälla tills kvällsvädret på P1. Observationer från Måseskär och Vinga V 16 m/s respektive SV 14 m/s.

Den låga medelfarten på 3.9 knop beror på alla svårigheter att fånga bojen.

2010-07-30 fredag Solhälla Solhälla 11.4 22.01 2:53:00 5:24:00 0 0:15:00 3.9 18.1 SV 15 18 mulet S2+F A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar